Ao serviço da Igreja, do Rei e do Saber. O Cardeal‑Infante D. Henrique e o Colégio de São Bernardo de Coimbra

Sobre o item

Outro título
Serving the Church, the King and Wisdom. Cardinal‑Prince D. Henry and the College of Saint Bernard of Coimbra
Resumo
Saint Bernard College was integrated at the university college’s network of the city of Coimbra in the 16th century. Intended to promote the spiritual formation of Cistercian monks initially, and to prepare the future intellectual and administration generations for the state and ecclesiastical institutions after, this college embodied the patronage educational program outlined by Prince‑Cardinal Henry. As main research lines we propose to present the College of Saint Bernard foundational origins, in order to understand the architectural programs executed under Henry’s seal, according to the Cistercian selflessness spirit and in the corresponding period of the emergence of the first Tridentine doctrinal guidelines.
Integrado na rede dos institutos colegiais universitários da Coimbra de Quinhentos, o Colégio de São Bernardo, destinado primeiramente à formação espiritual dos monges cistercienses e posteriormente à preparação dos novos quadros intelectuais e administrativos para as instituições estatais e eclesiásticas, materializa o projeto pedagógico mecenático delineado pelo Cardeal‑Infante D. Henrique. Propomos assim, como principais linhas de investigação, traçar as origens fundacionais da instituição colegial, de modo a compreender os programas arquitetónicos concretizados sob a chancela henriquina, segundo o espírito de abnegação cisterciense e no período correspondente à emergência das primeiras diretrizes doutrinais tridentinas.
10.14195/2182-7974_27_4
Coleção Digital