A exclusão universitária: Sobre o caso Sílvio Lima, 1935

Sobre o item

Resumo
To show how the University exercises exclusion, in the context of a “struggle between faculties,” as a strategy to eliminate the opponent and to reduce dialogism in the universitas, is the purpose of this article, which is part of a broader research into what the author calls the “anthropology of exclusion”. In Part I, “God’s administrative expulsion,” attention is given to some of the moments of that ideological elimination, or of the attempt to do so, in the clash of bipolar worldviews. In Part II the expulsion process of the philosopher and psychologist Sílvio Lima is studied as part of a repressive wave in 1935 which hit some of the foremost Portuguese intellectuals at the university during the first half of the 20th century.
Evidenciar a exclusão universitária, numa «luta de faculdades», como estratégia de eliminação do adversário, e redução da dialogia na universitas é o objectivo do artigo que se insere numa lata investigação sobre aquilo a que o autor denomina «antropologia da exclusão». Na I parte, «A expulsão administrativa de Deus», estudam-se alguns momentos dessa eliminação - ou dessa tentativa de eliminação ideológica no confronto de mundividências bipolarizadas; na II parte objectiva-se o estudo da expulsão do filósofo e psicólogo Sílvio Lima pelo Estado Novo, integrada na vaga repressiva de 1935 que atingiu alguns dos mais destacados intelectuais universitários portugueses da primeira metade do século XX.
10.14195/0870-4112_9_5
Coleção Digital